Samlings- og mødesteder - fokus på bymidten

Lokale samlings- og mødesteder

Vanløse Lokaludvalg ønsker at styrke sammenhængskraft, livskvalitet og lokal identitet gennem fokus på lokale samlings- og mødesteder i bydelen. Vanløse er geografisk udstrakt, præget af større og mindre villakvarterer, der er adskilt af gennemgående trafikerede veje, som giver behov for at styrke både lokale mødesteder og mere centrale samlingspunkter, hvor mange mennesker har deres naturlige gang.

Vanløse Lokaludvalg arbejder for at løfte eksisterende byrum, så de indbyder til ophold,  aktivitet, sammenkomster eller spontant opståede fællesskaber. En variation i byrum, der kan bruges af forskellige aldersgrupper og interesser og imødekommer de mest grundlæggende behov for alle; unge som gamle, socialt udsatte og mennesker med handicap.

Vanløse bymidte er et centralt samlings- og mødested i Vanløse med sin koncentration af butikker, metro og S-togsstation, buslinjer, bibliotek, kulturhus og borgerservice, men den er samtidig fordelt på flere pladser, der er skåret igennem af trafikerede veje og jernbanen og opleves derfor fragmenteret og uden egentlig sammenhæng.

Derfor arbejder lokaludvalget for en sammenhængende plan for bymidten, som supplerer adgangen til kollektiv transport med attraktive opholdssteder. Jernbanen virker med sine karakteristiske rødkalkede flader meget monumental, men den kan med inspiration fra steder som højbanen i Berlin omformes til en aktiv medspiller i bylivet på gadeniveau.

Foranalyse for udvikling af bymidten

Lokaludvalget vil understøtte Københavns Kommunes proces, hvor der er sat penge af til en foranalyse for udvikling af bymidten gennem samarbejde med Bymidtegruppen, Handelsforeningen GEV, Kronen, Hus Forbi, Unge- og tryghedsnetværket og andre for at sikre en bred dialog, om hvilke behov og funktioner man drømmer om i den fremtidige bymidte.

Borgerdialog

Expand all

To fokusgruppeinterviews om bymidten – Maj-juni 2021

Antal deltagere

Ca. 20

Form

Mundtlig dialog

Input

Konsulentvirksomheden Tone & Vibe gennemførte to fokusgruppeinterviews for den lokale erhvervsforening, kulturaktører, butikker, foreninger og interesserede borgere.

Med de to fokusgruppeinterviews fik lokaludvalget sparring på ønsker til bymidten - nuværende problemstillingen og ønsker til en udvikling af bymidten.

Borgermøde om bymidten – Juni 2021

Antal deltagere

Ca. 45 borgere

Form

Mundtlig dialog + mentimeter

Input

Borgermødet blev indledt af en paneldebat med planchef i Københavns Kommune, Kenneth Horst Hansen, Flemming Fenger fra Holberg Fenger Gruppen og Rasmus Meyhoff fra NREP (de nye ejere af Kronen), der fortalte om de kommunale rammer for byudvikling i Vanløse bymidte, status på udvikling af den gamle Brugsen-grund samt udvikling af Kronen.

Paneldebatten med spørgsmål fra salen blev efterfulgt af en workshop runde, hvor de deltagende vanløseborgere kom på banen med egne tanker og idéer til, hvordan bymidten kan blive mere sammenhængene og attraktiv. Netop bedre sammenhæng i bymidten var et centralt emne, som flere borgere efterspurgte i bymidten sammen med flere grønne områder. På borgermødet drøftede man også de gode ting ved bymidten (det man bør værne om), trafikken samt løsningsforslag til bedre cykelparkeringen på Vanløse Torv og Frode Jakobsens Plads.

Åbent Værksted om Vanløse Bymidte 28. nov. 2023

Antal deltagere

50-75 borgere

Form

Åbent værksted med præsentation af status på udarbejdelsen af ”Foranalyse, Vanløse Bymidte og mundtlig dialog.

Åbent værksted var arrangeret af Vanløse Lokaludvalg sammen med Teknik- og Miljøforvaltningen. Både borgere, den lokale Bymidtegruppe samt repræsentanter fra Metroselskabet og Movia deltog på mødet.

Bymidtegruppen præsenterede sin model af bymidten og rådgiverne på projektet fremlagde uddrag fra de udarbejdede delanalyser af trafikken i Vanløse, af egenarten og af cykelparkeringen omkring stationen. Derudover blev de første tanker om initiativer og løsninger i bymidten diskuteret og alle blev inviteret til at komme med input i det åbne værksted.

De skitserede scenarier havde overskrifterne:

  • Scenarie 1: Et sanseligt mødested i et grønt kvarter
  • Scenarie 2: Vanløses handelsplads – med byliv og kultur for hele bydelen

De inviterede noterede direkte på plancherne med de to scenarier eller udfyldte ’Fremtidspostkort’.

De vigtigste pointer kan inddeles i følgende overordnede temaer:

Vanløse som fremtidens mødested

  • Offentligt toilet i Stationsbygningen bør åbnes
  • Byliv efter kl. 17 (længere åbningstid. Mere udeservering) 
  • Sameksistens med nicher/zoner til forskellige brugergrupper. Både de unge, de hjemløse/udsatte/Hus Forbi sælgerne og børnefamilierne og pendlerne
  • Plads til events og forsamling og også til den lille gruppe 
  • Inviter til leg og aktivitet i belægning, inventar fx med udendørs scene 
  • Skab siddepladser i læ og sol

Mobilitet

  • Fokus på trafiksikkerhed og gode forhold for cykler og gående 
  • Tilgængelighed ifht. underlag/belægning 
  • Reducer biltrafikken 
  • Betalings-elladestander til elcykler, kørestole mv. på stationen.
  • Fokusér og prioriter de bløde trafikanter og brugere af off. transport

Grønt: 

  • Understøt biodiversitet
  • Skab oplevelser 
  • Bred pladsen ud med grønne hjørner/nicher ved vinbar/Superbello.

Kobling mellem bygning og byrum: 

  • Byliv ud på pladsen 
  • En mere åben station?
  • Cafétårn i det gamle billethus som på Knippels Bro?

Cykler: 

  • Cykelparkering i skygge og blæst
  • Cykelbutlerordning
  • Cykelparkeringshuset adgang til fx som cykelsti

Trafik: 

  • Neddrosling af trafik på Jernbane Allé vil resultere i flere biler på andre veje i Vanløse
  • Kan metrosporet forkortes, så der bliver bedre/direkte indgang til cykelparkeringshuset?

Overordnet: 

  • Skygge og blæst fra Fengers nye byggeri mangler i scenarierne – det får betydning for de kommende byrum. Tænk i sammenhæng og lav en helhedsplan

Borgermøde om foranalyse for Vanløse Bymidte 14. maj 2024

Deltagere

Omkring 60 deltagere

Form

Fysisk fremmøde og mundtlig dialog

Input

Vanløse Lokaludvalg inviterede til borgermøde med præsentation af den endelige foranalyse af Vanløse Bymidte, herunder egenartsanalyse, cykelparkeringsanalyse og trafikalanalyse. Mødet var inddelt i 3 temaer med hhv. præsentation og efterfølgende dialog og input fra de fremmødte om hver af de 3 temaer: cykler, mobilitet (trafik) og hvad vil vi gerne bruge Vanløse Torv til.

Cykler:

  • Bedre skiltning/vejviser til Cykelparkeringshuset
  • Ingen cykelparkering på torvet
  • Placering af højbede til at vejlede/guide til cykelparkeringshus
  • Forbedring af cyakleparkeringshus for at øge belægningsgrad, f.eks. belysning, bredere rampercykelreperatør mv.
  • Find den gode fortælling for cyklerne/cyklisterne

Mobilitet (trafik):

  • Jernbane Allé udpeget som (eneste) strøggade i Vanløse, men ikke nødvendigvis understøttet i det fysiske udtryk
  • Jydeholmen bør være i fokus ift. de gode løsninger på Jernbane Allé
  • Forslag om forsøgsordning med lukning af Jernbane Allé
  • Brug ekstra vejstykke på Vanløse Allé til forbedring af torvet (v. lukning af venstresvingsbane)
  • Vær opmærksom på cyklisterne v. nedlægning af venstresvingsbane på Vanløse Allé
  • HUSK de blinde
  • HUSK fodgængerne

Hvad vil vi gerne bruge Vanløse Torv til:

  • Ønske om en overordnet vision eller den gode historie der kan være med til at give Vanløse Bymidte en identitet. 
  • Derr færdes 12.000 personer hver dag i Bymidten, hvilket er rigtig mange og derfor et stort potentiale, hvis man kan få folk til at blive og få lyst til at opholde sig længere end blot gennemgang. 
  • Skab mere byliv, gør det interessant for folk at blive i byrummet.
  • Markering/ ændring af belægning på Jernbane Allé vil være et vigtigt signal
  • Glas og/eller lys som gennemgående tema i cykelparkeringshus, på pladserne og S-togsbroen
  • Udnyt stationstårnet (metrotårnet)
  • LAR-løsninger til at understøtte det grønne og biodiversitet
  • Vigtigt at bibeholde Vanløse Torv som åben plads/torv
  • Åbne stationsbygningen – gennemsigtighed
  • Overordnet arkitektonisk greb ønskes
  • Direkte forbindelse mellem cykelparkeringshus og metro ønskes