Bløde trafikanter: Fokus på sikre skoleveje
Vanløse skal være en bydel, hvor der er gode muligheder for at cykle og gå rundt til lokale gøremål, og hvor sikkerhed for de bløde trafikanter er prioriteret højt. Vi vil arbejde for at fremme cyklismen i Vanløse med et særligt fokus på trafiksikkerhed for bløde og sårbare trafikanter som børn, ældre og mennesker med fx. synshandicap mm.
Gennem en løbende dialog med skolerne i bydelen vil vi arbejde for at lave samlede skolevejsløsninger, der tager højde for udfordringerne med sikre skoleveje, kørsel og parkering ved skolerne, så skolebørnene i Vanløse har mulighed for på cykel og som fodgængere at færdes sikkert til skole og fritidsaktiviteter i bydelen.
Vi vil arbejde for
- at bløde trafikanter tilgodeses i trafikløsningerne, så trafiksikkerheden øges – fx. ved at skabe bedre krydsningsmuligheder
- at der etableres og forbedres både supercykelstier og almindelige cykelstier, som gør det hurtigt og sikkert at benytte cyklen, også for skolebørnene
- at forbedre cykelparkering i Vanløse; også for ladcyklerne, der fungerer som alternativ til bil for mange børnefamilier
- at der kommer fokus på farlig og uhensigtsmæssig kørsel og parkering ved skolerne
- at fredeliggøre kvarterer med begrænsning af gennemkørende biltrafik med fx. bump, ensretninger og trafikøer samt gadestrækninger, hvor gående og cyklister prioriteres, som fx. cykelveje med sivetrafik
Udviklingen af cykel- og fodgængertrafik i Vanløse frem mod 2035
Trafikrapport for Vanløse viser, at cykel- og fodgængertrafikken i hele byen er stigende, mens den i Vanløse er faldende:
Cykeltrafik
I hele byen forventes en stigning på 4,4 % i 2025 og en stigning på 9,8 % i 2035.
I Vanløse forventes et fald på 1,8 % i 2025 og et fald på 2,0 % i 2035.
Fodgængertrafik
I hele byen forventes en stigning på 4,2 % i 2025 og en stigning på 10,9 % i 2035.
I Vanløse forventes et fald på 0,6 % i 2025 og et fald på 2,7 % i 2035.
Trafikrapport for Vanløse
Borgerdialog
Expand all
Netværksmøde med Kirkebjerg Skole om sikre skoleveje
Deltagere
Repræsentanter fra skoleledelse, institution, skolebestyrelse og trafikgruppe
Form
Netværksmøde
Input
Forhold i umiddelbar nærhed af skolerne:
- Krydsning af store gennemgående veje
- Parkering
- Kys og kør
- Ensretninger
- Skolepatruljer
- Hastighedsnedsættelser
Borgermøde om trafikændringer i Katrinedalkvarteret - Marts 2022
Deltagere
Omkring 40 deltagere
Form
Fysisk fremmøde og mundtlig dialog
Input
- Manglende respekt for skiltning
- Tilfredshed med lukket Randbølvej
- Mest muligt trafik skal holdes udenfor kvarteret
- Det er svært for bilisterne at komme ud fra Katrinedalskvarteret til Grøndals Parkvej
- Når tavlerne ikke overholdes, er det ekstra farligt for cyklister
- Generelt kører bilisterne hurtigere end hastighedsgrænsen i/omkring området
Se i øvrigt referat af møde herunder
Borgermøde om tilgængelighed og trafiksikkerhed
Deltagere
Omkring 40 deltagere
Form
Fysisk fremmøde og mundtlig dialog
Input
- Vigtigt med vedligehold af lydfyr
- Problemer med parkering af el-løbehjul
- Det vil være et problem uden niveauforskel ved overgange, da førerhunde skal stoppe ved kant
- Kantsten køres ned af tung trafik i området Hanstholmvej og Hvidbjergvej
- Svært at krydse Apollovej ved Kronen
- Bedre henvisning til cykelparkering i Kronen
- Niveaufri kantsten til kørestole - ikke asfaltpølser eller ramper
- Hellerne er for smalle
- Svært at krydse Grøndals Parkvej ved Linde Allé
- Svært at nå at krydse flere af de store veje i den korte tid, der er grønt lys